
 

Eroding Foreign Ownership Limits: 

CanWest Global Communications  

Initiatives in Canada and Australia 

 

 
Marc Edge 

Associate Professor 
Department of Mass Communication 

Sam Houston State University 
Huntsville, TX 

mwe003@shsu.edu 
 

 
 
 
 
 

PRESENTED TO THE CANADIAN COMMUNICATION ASSOCIATION  
ANNUAL CONFERENCE, JUNE 4-6, 2008, VANCOUVER, B.C. 

mailto:mwe003@shsu.edu


ABSTRACT 
 

CanWest Global Communications is a Canadian media conglomerate with 

announced intentions to rank among the world's dominant media owners. 

In early 2007, the company engineered a complicated takeover of Alliance 

Atlantis Communications, one of Canada's largest media companies. In 

partnership with U.S. investment banker Goldman Sacks, CanWest 

acquired 36 percent ownership of thirteen specialty television channels 

owned by Alliance Atlantis. Goldman Sacks acquired 64 percent 

ownership, a level well above foreign ownership limits. The Alliance 

Atlantis takeover echoed CanWest’s modus operandi in Australia, where it 

took control of Network TEN in the 1990s despite similar strict limits on 

foreign media ownership. An investigation by the Australian Broadcasting 

Authority allowed the arrangement in 1995, but similar deals were 

subsequently outlawed. A ten-year debate in Australia over lifting a cross-

ownership restriction that prevented newspaper companies from holding 

broadcasting licences was finally resolved in 2006 with abolition of not 

only cross ownership, but foreign ownership limits as well. As CanWest 

has long urged removal of foreign ownership limits in Canada, and as a 

review of these limits is currently under way, the end result of its 

initiatives in both countries could be the same. 

 1



Introduction 

 
An Arab proverb warns that if a camel gets its nose inside your tent, the rest of the 

animal is bound to follow. (Grover & Webb, 1916) This principle of incrementalism 

similarly applies in such metaphors as the “domino effect,” the “thin edge of the wedge,” 

and “getting a foot in the door.” In law and public policy, arguments against adopting an 

action due to its future self-fulfilling effects are known as “slippery slope” arguments. 

More worrisome in public policy are slippery slope “events,” which tend to commence a 

descent toward an undesired result. (Rizzo & Whitman, 2003) A few large multinational 

owners have challenged national regulatory systems in order to expand their corporate 

reach. Rupert Murdoch’s battles with regulators in the U.S., UK, and China have been 

well documented. A Canadian multimedia company has also been active and influential 

in challenging foreign ownership rules both at home and abroad. CanWest Global 

Communications and its owning Asper family have been less visible than Murdoch in 

their assault on foreign media ownership limits, however, perhaps because the nation they 

chose to first infiltrate was not a world power but ironically instead Murdoch’s native 

Australia. This paper chronicles CanWest Global’s circumvention of Australia’s foreign 

ownership limits and its ongoing challenge to such laws in its own country. It argues that 

CanWest was not only influential in the 2006 lifting of foreign ownership limits in 

Australia, but that its influence could soon see a similar outcome in Canada as a result of 

slippery slope events it engineered in both countries. 

Literature review 

Academic research on regulation of foreign media ownership has been scant, 

noted Zajacz (2004), because the topic falls in a gray area between several fields. 

 2



Communication historians and policy researchers tend to ignore the international context, 

while scholars of international communication fail to address domestic legislation. As a 

result, most of the research into the genesis of and justification for foreign media 

ownership limits has fallen to legal scholars. (Zajacz, 2004) According to Hollifield, 

(1999, p. 65) most countries have prohibited or limited foreign media ownership “at least 

partly out of fear that foreign owners would use those outlets to manipulate public 

opinion in times of national crisis.” As a result, multinational media ownership was not 

widespread outside of consumer magazines before the late 1980s, and there is thus little 

research on the impact of foreign ownership. (Hollifield, 1999). Literature on media 

deregulation has been plentiful since the late 1980s. According to Horwitz (1989, p. vii), 

the libertarian rhetoric of the Reagan era was underlain by a commercial ethic that 

promised to unleash entrepreneurship by “getting the government off the backs of the 

people.” As communications comprise the public sphere, however, the ramifications of 

deregulation in these industries have ironically instead been equity-based, with a vast 

reduction in diversity of viewpoints. (Horwitz, 1989) Technical advances in 

communication that allow the transmission of information digitally across borders have 

been predicted by globalization proponents to render national regulatory agencies 

obsolete. (Giddens, 2000). Others, however, see an enduring role for the state in shaping 

global media markets, including in setting the citizenship requirements of media owners. 

(Wainsbord & Morris, 2001)  

 According to Mosco (1996, p. 175), globalization is just one dimension of a wider 

“spatialization” of media, defined as the “institutional extension of corporate power in the 

communication industries,” that has been ongoing since the 19th Century. McChesney 

 3



(1998, p. 12) notes that “aggressive maneuvering by the dominant firms” is shaping the 

emerging global media market. In addition to a handful of “first-tier” global media 

conglomerates, such as Sony, Disney, Viacom, Time Warner, and News Corp., 

McChesney sees rounding out the global market “a second tier of another forty or so” 

firms that are strong regional players. (McChesney, 1998, p. 13) Included in that group 

would be CanWest Global Communications, which, in addition to Canada’s third 

television network and its largest newspaper chain, owns or has owned media outlets in 

the U.S., the UK, Australia, New Zealand, Ireland, Northern Ireland, Chile, and Turkey. 

In 2002, CEO Leonard Asper announced that CanWest’s ambition was “to be one of the 

top five media companies in the world within 10 years.” (Macklem, 2002) 

The company 

CanWest Communications was founded by Winnipeg tax lawyer Israel “Izzy” 

Asper in 1974 with television station CKND. CanWest flouted Canadian content rules 

from the start by airing only an estimated 20 percent instead of the 50 percent it had 

promised the Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission (CRTC). 

(Hardin, 1985) In 1975, it acquired control of Global Television, an Ontario regional 

network of six stations. Global had become insolvent as a result of spending heavily on 

original Canadian programming that failed to attract a large audience. To turn the 

network around, CanWest applied the formula it used at CKND. Global became host to 

endless reruns of Hollywood shows, which led it to become known as the “Love Boat 

Network.” CanWest Global expanded from coast to coast in Canada during the 1980s by 

adding several new and existing stations. Despite having fewer stations than the CBC and 

CTV networks, it became Canada’s most profitable broadcaster as a result of the 1973 

 4



“simultaneous substitution” rule that allowed Canadian stations to cut into U.S. network 

shows that were carried at the same time on local cable systems and substitute their own 

commercials. By 1984, a federal Task Force on Broadcasting Policy estimated the rule 

had provided between $36 million and $42 million in revenue annually for Canadian 

broadcasters. (Vipond, 1989, p. 174)  

One of the few scholarly studies of CanWest Global concluded it was “invisible 

to researchers” because it did not fit the dominant network form. It nonetheless changed 

television in Canada due to the “unique and carefully crafted regulatory position” devised 

by its owners. (Taylor, 1993)  CanWest Global exploited its junior status to the national 

networks CBC and CTV, according to Taylor, in order to reduce costs. Because it lacked 

outlets in several Canadian provinces, CanWest was exempt from some obligations borne 

by the national networks, such as transmitting into remote locations. By confining itself 

to the more lucrative urban markets, CanWest could skim the cream of advertising dollars 

because, as far as the CRTC was concerned, it was not a network but instead a “system.” 

CanWest Global was only required by the CRTC to invest $44 million in Canadian 

content for the 1990-91 programming season, half of CTV’s mandated expenditure. 

(Taylor, 1993) The CRTC cracked down on CanWest in 1992, as it renewed its licence 

for only four years instead of the usual seven and demanded it increase its Canadian 

content. The company then turned its attention to international markets. 

Going Global 

CanWest first took advantage of New Zealand’s near-complete deregulation of 

broadcasting to purchase the bankrupt network TV3, the country’s first commercial 

television broadcaster, after the government removed foreign ownership restrictions in 

 5



late 1991 to allow the takeover. (Comrie & Fountaine, 2005) Production of original 

content was scaled back and imported American programming began to dominate the 

schedule. From a loss of NZ$22 million in 1992, TV3 turned a profit of NZ$28 million in 

1996. CanWest took further advantage of the deregulated New Zealand market the 

following year, launching entertainment network TV4 and buying the country’s third-

largest radio network, More FM, for NZ$30 million. Another television broadcaster in 

the region went into receivership in 1991 after Australia’s Network TEN began losing 

A$2 million a week. In contrast to the deregulated broadcasting sector in New Zealand, 

however, Australia imposed strict limits on foreign media ownership, with a maximum of 

15 percent allowed in television. CanWest sought Australian investors for 85 percent of 

the A$240 million asking price for Network TEN, but was only able to get commitments 

for half that amount. A loophole in the country’s foreign ownership rules, however, 

allowed CanWest to take equity in TEN as debt instead of as shares of ownership, 

essentially making it a creditor of Network TEN. As a result, CanWest contributed 57.5 

per cent of the purchase price in 1992 but took only 15 per cent of it as voting shares. It 

held 42.5 per cent ownership as non-voting debentures, a long-term debt instrument 

similar to a bond, that paid an interest rate equivalent to TEN’s rate of profit. (Edge, 

2007) 

Australian media regulations also prohibited foreigners from exercising control 

over television broadcasters, yet the manager of CanWest’s Global Television station in 

Vancouver moved to Sydney in 1993 as CEO of Network TEN. A complaint by the 

network’s former director of programming that Canadians were running TEN’s 

operations soon came to the attention of the Australian Broadcasting Authority (ABA). It 

 6



began an investigation that continued for more than a year, generated 950 pages of 

testimony, and subpoenaed 15,000 pages of documents. (Levine, 2002) Network TEN 

earnings soared under CanWest management due to cost cutting and programming 

changes, which saw the injection of cheap American programming, reaching A$103 

million in 1995. As a result, CanWest recouped its Network TEN investment through 

stock dividends and debenture payments in less than three years. An ABA report 

eventually dismissed the complaint about Canadians of exercising control over Network 

TEN. (Australia, 1995)  

CanWest quietly increased its ownership, however, and in late 1996 ABA 

officials noted that four of the network’s six minority shareholders had sold out to 

holding companies based in Australia. The companies had bought the shares with money 

borrowed from a subsidiary of CanWest located in the Netherlands, and as a result 

CanWest was in a position to control 76 percent of Network TEN. After a second 

investigation, the ABA ruled CanWest in breach of the law and gave the Canadians six 

months to sell the extra shares or face a $2 million fine. (Australia, 1997) A change in 

government to a Liberal coalition led by John Howard brought proposed changes to 

Australia’s media cross-ownership laws, but not on foreign ownership, changes to which 

Howard opposed. Non-voting shares were also banned, meaning CanWest would have to 

reduce its ownership of TEN to the 15 percent limit allowed foreigners. The situation 

threatened to turn into an international incident when the Canadian government warned 

Australia it would consider a demand for divestiture by CanWest a breach of 

international treaty obligations. (Davies, 1997)  Finally a deal was struck in which, as 

part of a public listing for sale of Network TEN shares, CanWest’s majority ownership 

 7



was exempted from the prohibition on non-voting shares. Broadcasting, foreign 

investment, and stock market regulators had all “appeared powerless against Asper 

flouting the Australian law,” observed the Australian Financial Review. (Ries, 1998) 

TEN’s share price soared, boosting CanWest’s five-year Network TEN investment 27 

times over to A$1.4 billion. (Brehl, 1998) “With the benefit of hindsight,” noted The 

Australian, “this was the bargain of the decade.” (Westfield, 1998) By Asper’s death in 

2003, the ingenuity of his Network TEN acquisition had come clear, according to The 

Australian.  

It was a brilliant design, and many potential foreign buyers of media assets 
pleaded to be able to “do a CanWest” to get around pesky foreign 
ownership limits. After two inquiries, the federal government put a stop to 
any further “CanWests.” It remains a unique structure. (Asper: A life, 
2003)  
 
Foreign media ownership in Australia became tied to a decade-long debate over 

cross-ownership of media. The Howard government attempted twice to lift a 1987 

prohibition on cross-ownership of newspapers and television, only to have the move 

blocked in 1998 by coalition partners and in 2001by the elected Senate. Opposition to the 

move was due to concerns that, because of the small size of the Australian market, a few 

large owners would dominate the media unless ownership was opened more widely to 

foreigners. (Edge, 2008) CanWest’s 1999 submission to the Productivity Commission 

argued that “foreigners have less reason to interfere in local domestic affairs because they 

are less likely to have a substantial range of other investments which could lead to the 

risk of conflicts of interest.” (Australia, 2000, p. 324) CanWest’s ability to circumvent 

Australia’s foreign ownership limits, noted Given (2002), was one of the reasons 

 8



advanced by numerous intervenors for abolishing them. The commission’s report agreed, 

urging revision of the country’s Broadcasting Services Act (BSA). 

That the rules on foreign ownership of commercial television licences and 
subscription television licences have been so compromised suggests they 
should be clarified or jettisoned. They do not appear to be achieving the 
BSA objective of giving effective control to Australians. (Australia, 2000, 
p. 338) 
 
CanWest’s submission to the 2002 Broadcasting Services Amendment Bill 

contended that “removal of foreign ownership restrictions on the control of commercial 

television broadcasting licences will permit Australian media companies to compete more 

successfully for investment.” (Network TEN, 2002, p. 3) After gaining control of the 

country’s upper house in late 2004, the Howard government was finally able to pass a 

broad package of reforms in 2006 that abolished restrictions on foreign ownership and 

cross ownership. (Edge, 2008) CanWest was expected to sell its majority ownership in 

Network TEN to a domestic newspaper company, but instead formalized its control by 

converting its debentures into voting shares. (Trichur, 2007) Analysts thus predicted 

CanWest would increase its media holdings in Australia, likely utilizing capital provided 

by other investors. (Willis & Robertson, 2007) 

Foreign Ownership in Canada 

Asper’s three adult children, who were all trained as lawyers at his insistence, 

inherited control of CanWest Global. The second generation Aspers announced early on 

plans to build CanWest into something much larger than what they inherited, seeing its 

future in international markets. One market CanWest hoped to enter was the U.S., but 

that country’s limit on foreign ownership of broadcasters prevented it. In hopes of 

persuading the U.S. to lift the restriction, CanWest regularly urged the lifting of Canada’s 

 9



limits on foreign media ownership, which directly and indirectly (through a holding 

company) amounted to 46.7 percent. “Staying strong and healthy at home in Canada 

requires unfettered access to both Canadian and international capital markets,” CanWest 

CEO Leonard Asper told the Standing Committee on Industry, Science and Technology. 

(Canada, 2003a, p. 14) The committee’s report, Opening Canadian Communications to 

the World, urged the removal of foreign ownership limits in telecommunications and 

their review in broadcasting. (Canada, 2003, p. 56) Asper made his point even more 

strongly to the Standing Committee on Canadian Heritage, which had been tasked to 

examine broadcasting policy and media ownership.  

We’re saying for content companies, as a practical measure in a first step, 
go to 49 percent. Keep the content rules, make sure you get reciprocity for 
it so that we can expand it to their markets and have broader outlets over 
which to amortize Canadian programming, for example. We also say that 
a second step could be to go to 100 percent. It doesn’t matter, as long as 
there’s content regulation underneath it. (Canada, 2003a, p. 415) 

 
The Heritage committee, however, rejected the idea of lifting limits on foreign 

ownership of broadcasting just as emphatically as the Industry committee had endorsed 

it. Noting Canada’s unique cultural and geographic proximity to the world’s largest 

foreign media companies, the Heritage report called the notion “seriously flawed.” Titled 

Our Cultural Sovereignty, the report warned of dire consequences if Asper’s wish were 

granted. “One wrong move could do irreparable harm to the Canadian system. Once this 

happens, there will be no turning back.” (Canada, 2003a, p. 420) A dissenting opinion 

issued by Canadian Alliance committee members, however, noted that the party 

supported relaxing foreign ownership rules on Canadian industry, “including 

telecommunications and broadcast distribution.” (Abbott, 2003, 852) A 2006 report of 

Industry Canada’s Telecommunications Policy Review Panel also urged abolishing 

 10



foreign ownership limits in telecommunications and their review in broadcasting. 

(Canada, 2006) 

A 2006 change in government from Liberal to a reincarnated Conservative Party, 

largely comprised of members of the former Canadian Alliance, improved prospects for 

lifting foreign ownership limits. The catalyst for change, however, was again CanWest. 

Alliance Atlantis Communications, one of Canada’s largest television and film 

production companies, was put up for sale in late 2006. Because it lacked outlets in the 

lucrative specialty cable television market, CanWest coveted the thirteen such channels 

owned by Alliance Atlantis, including Showcase and History Television. Despite being 

deeply in debt, CanWest was able to make a surprise acquisition of the channels, but only 

with the participation of U.S. investment banker Goldman Sachs, which in a complex 

arrangement contributed 64 percent of the $2.3-billion purchase price. The foreign 

ownership was well in excess of the 46.7 percent allowed, but CanWest insisted it, not 

Goldman Sachs, would be in control of the channels. Hearings into the acquisition were 

held by the CRTC, which asked only that the partnership agreement between CanWest 

and Goldman Sachs be amended to remove a clause that would have allowed two 

American board members (out of seven) to veto routine expenditures exceeding a certain 

amount. Otherwise the arrangement, which saw CanWest hold two-thirds of the 

company’s voting shares, passed muster with the regulator, which approved it in late 

2007. In allowing the purchase, the CRTC noted that CanWest would manage the 

Alliance Atlantis channels in conjunction with its own network (Contributed Business). 

The total equity in the combined enterprise would thus be mostly CanWest’s. 

The Commission asked for and received from CanWest a confidential 
third-party valuation of the Contributed Business. Taking CanWest’s 

 11



equity share in the AA Companies and the Contributed Business together 
(using the confidential valuation referred to above), CanWest’s share of 
the equity in the venture will be more than 50%. Looking at matters in this 
light, the Commission finds no merit in the argument that GSCP’s equity 
position will give them control in fact. (Canada, 2007, p. 42.) 
 
In 2007, a Competition Policy Review Panel was formed to re-examine Canada’s 

foreign ownership limits in six “sensitive” areas, including broadcasting and publishing. 

Mandated to issue its report in mid-2008, the panel released an initial 50-page 

consultation paper titled Sharpening Canada’s Competitive Edge that suggested its 

recommendations might be a foregone conclusion. “In the twenty-first century, economic 

success will not be achieved by being backward or inward looking. The goal is to foster 

the development of Canadian businesses and to maximize the opportunity for Canadians 

to capitalize on global trade, investment and competition.” (Canada, 2007) 

Discussion 

 Canada and Australia have been found highly comparable as media markets due 

to their similarities in vast geography, small population, and common heritage. Due in 

large part to restrictions on foreign ownership, concentration of media ownership in both 

countries has historically been among the world’s highest. Canada was thought to have 

the most highly-concentrated press ownership following a series of corporate transactions 

in 1980 that prompted a fruitless Royal Commission on Newspapers. (Dunnett, 1988) 

Concentration of press ownership in Australia rose after the 1987 prohibition on cross-

ownership, however, and by the early 1990s it was said to have surpassed Ireland with 

the world’s highest level. (Brown, 1993) According to Flew (2001), a neoliberal phase in 

policy discourse began in Australia in 1992, just as CanWest was making its investment 

in Network TEN, with the result being an opening up of the broadcasting market at the 

 12



expense of the public interest. As members of the owning Asper family have often 

proclaimed neoliberal positions on fiscal policy and public broadcasting, their arguments 

for allowing the camel’s nose into the Australian tent doubtless received a more favorable 

hearing than they then would have at that time in Canada. In deregulation, slippery slopes 

are greased both with actions and arguments, both of which the Aspers have been adept at 

providing. 

Sometimes slippery slopes appear to involve only actions: One action 
leads to another. But in the cases of law, ethics, and public policy, the 
actions usually require justification. Hence, first and foremost, slippery 
slopes are slopes of arguments: One practical argument tends to lead to 
another, which means that one justified action, often a decision, tends to 
lead to another. (Rizzo & Whitman, 2003, p. 541) 
 

Conclusions 

 Limits on foreign ownership of domestic media outlets in Australia had been 

imposed in 1956, according to Hitchens (2006, p. 83), to “protect national sovereignty by 

preventing foreigners being able to influence domestic opinion.” In Canada, a 1969 

directive to the CRTC by the federal Liberal government set a limit of 20 percent on 

voting shares of any broadcasting company, resulting in the repatriation of 16.3 percent 

of such shares in television. (Skinner & Gasher, 2006, p. 60) Hollifield (1999, p. 79), who 

studied coverage of the 1995 Quebec independence referendum in Canadian-owned U.S. 

newspapers, found evidence that foreign ownership “influences newspaper coverage and 

editorial commentary about key political issues in the parent company’s home country.” 

The Aspers have demonstrated in Canada a proclivity for influencing news coverage by 

their media holdings in favor of their neoliberal, pro-Israel views. (Edge, 2007) Their 

editorial interference has been a perfect example of why foreign ownership limits were 

originally enacted. In deciding whether to lift such limits, policy makers should focus 

 13



more on the example such owners set than on the slippery slope arguments they make 

and the slippery slope events they engineer. 

 14



References  

Abbott, J. (2003) Outside the Box: Review of the Canadian Broadcasting Act. In Canada, 
Standing Committee on Canadian Heritage. (2003a). Our cultural sovereignty: 
The second century of Canadian broadcasting (pp. 843-856). Ottawa: 
Communication Canada. 

 
Asper: A life of sharp contrasts. (2003, October 9). The Australian. 
 
Australia, Australian Broadcasting Authority. (1995). Investigation into control: 

CanWest Global Communications Corporation/The Ten Group Ltd. Sydney: 
Australian Broadcasting Authority. 

 
Australia, Australian Broadcasting Authority. (1997). Investigation into control: 

CanWest Global Communications Corporation/The Ten Group Ltd. Second 
investigation. Sydney: Australian Broadcasting Authority. 

 
Australia, Productivity Commission. (2000). Broadcasting Inquiry Report. Melbourne: 

Productivity Commission. 
 
Brehl, R. (1998, April 4). CanWest strikes gold with Australian investment. Globe and 

Mail. 
 
Brown, A. (1993). Newspaper ownership in Australia. Journal of Media Economics, 6/3, 

49-64.  
 
Canada, Canadian Radio-Television and Telecommunications Commission. (2007). 

Broadcasting Decision CRTC 2007-429. Retrieved May 1, 2008, from 
http://www.crtc.gc.ca/archive/ENG/Decisions/2007/db2007-429.htm. 

 
Canada, Competition Policy Review Panel. (2007). Sharpening Canada’s Competitive 

Edge. Ottawa: Industry Canada. 
 
Canada, Standing Committee on Canadian Heritage. (2003a). Our cultural sovereignty: 

The second century of Canadian broadcasting. Ottawa: Communication Canada. 
 
Canada, Standing Committee on Industry, Science and Technology. (2003b) Opening 

Canadian Communications to the World. Ottawa: Communication Canada. 
 
Canada, Telecommunications Policy Review Panel. (2006). Final Report. Ottawa: 

Publishing and Depository Services Public Works and Government Services 
Canada. 

 
Comrie, M. & Fountaine, S. (2005). Retrieving public service broadcasting: Treading a 

fine line at TVNZ. Media Culture & Society, 21, 101-118. 
 

 15

http://www.crtc.gc.ca/archive/ENG/Decisions/2007/db2007-429.htm


Davies, A. (1997, May 28). Canada weighs in to help TV mogul. Sydney Morning 
Herald. 

 
Dunnett, P. (1988). The World Newspaper Industry. London: Croom Helm. 
 
Edge, M. (2007). Asper Nation: Canada’s Most Dangerous Media Company. 

Vancouver: New Star Books. 
 
Edge, M. (2008). Cross ownership. In International Encyclopedia of Communication. 

(Vol. 3, pp. 1079-1083). Oxford: Blackwell. 
 
Flew, T. (2001). Broadcasting and the Social Contract. In Raboy, M. (Ed.), 

Global Media Policy in the New Millennium (pp. 113-129). Luton, UK: 
University of Luton Press. 

 
Giddens, A. (2000). Runaway World: How Globalization is Reshaping Our Lives. 

London: Routledge. 
 
Given, J. (2002). Foreign ownership of media and telecommunications: An Australian 

story. Media & Arts Law Review, 7, 253-272. 
 
Grover, E.O. &  Webb, M.E. (1916). The Folk-lore Readers. Chicago: Atkinson, Mentzer 

& Grover. 
 
Hardin, H. (1985). Closed Circuits: The sellout of Canadian television. Vancouver: 

Douglas & McIntyre. 
 
Hitchens, L. (2006). Broadcasting pluralism and diversity: A comparative study of policy 

and regulation. Oxford: Hart.  
 
Hollifield, C. A. (1999). Effects of foreign ownership on media content: Thomson 

papers’ coverage of Quebec independence vote. Newspaper Research Journal, 
20/1, 65-82. 

 
Horwitz, R. B. (1989). The Irony of Regulatory Reform: The Deregulation of American 

Telecommunications. New York: Oxford. 
 
Levine, A. (2002). From Winnipeg to the world: The CanWest Global story. Winnipeg: 

CanWest Global Communications. 
 
Macklem, K. (2002, April 8). Can the Aspers do it? Maclean’s, 115, 48. 
 
McChesney , R.W. (1998). The political economy of global communication. In 

McChesney, R.W., Wood, E.M., & Foster, J.B. (Eds.), Capitalism and the 
information age: The political economy of the global communication revolution 
(pp. 1-26). New York: Monthly Review Press.  

 16



 17

 
Mosco, V. (1996) The political economy of communication: Rethinking and renewal. 

London: Sage. 
 
Network TEN. (2002). Submission: Broadcasting Services Amendment (Media 

Ownership) Bill 2002. Retrieved April 19, 2002, from 
www.aph.gov.au/Senate/committee/ecita_ctte/completed_inquiries/2002-
04/media_ownership/submissions/sub08.doc.  

 
Ries, I. (1998, February 26). Izzy turns defeat into victory. Australian Financial Review. 
 
Rizzo, M.J. &  Whitman, G. (2003). The Camel’s Nose is in the Tent: Rules, Theories, 

and Slippery Slopes. UCLA Law Review, 51, 539-592. 
 
Skinner, D. & Gasher, M. (2005) So Much by So Few: Media Policy and Ownership in 

Canada. In Skinner, D., Compton, J.R. & Gasher, M. (Eds.), Converging Media, 
Diverging Politics: A Political Economy of News Media in the United States and 
Canada (pp. 51-76). Lanham, MD: Lexington. 

 
Taylor, P. (1993). Third Service, Third Network: The CanWest Global System. 

Canadian Journal of Communication, 18, 469-477. 
 
Trichur, R. (2007, June 19). CanWest seeks majority stake in Australia’s Ten. Toronto 

Star.  
 
Vipond, M. (1989). The mass media in Canada. Toronto: Lorimer. 
 
Wainsbord, S., & Morris, N. (2001). Rethinking Globalization and State Power. In 

Wainsbord, S. & Morris, N. (Eds.), Media and Globalization: Why the State 
Matters (pp. vii-xvi). Lanham, MD: Rowman & Littlefield. 

 
Westfield, M. (1998, January 28). Coup of the decade goes to CanWest’s one-off TEN 

deal. The Australian. 
 
Willis, A. & Robertson, G. (2007, January 17). CanWest expected to step up pursuit of 

media holdings. Globe and Mail.  
 
Zajacz, R. (2004). Liberating American Communications: Foreign Ownership 

Regulations from the Radio Act of 1912 to the Radio Act of 1927. Journal of 
Broadcasting & Electronic Media, 48/2, 157-178. 

http://www.aph.gov.au/Senate/committee/ecita_ctte/completed_inquiries/2002-04/media_ownership/submissions/sub08.doc
http://www.aph.gov.au/Senate/committee/ecita_ctte/completed_inquiries/2002-04/media_ownership/submissions/sub08.doc

